понедельник, 23 марта 2020 г.

93 гр.трактористів 19.03

19.03.2020   Українська мова
Тема:Виділення в тексті складного синтаксичного цілого.
 
1.      Навчальна лекція.

• Законспектуйте лекцію.
Текст — це сукупність речень, що пов’язані змістом і мовними засобами. У кожному наступному реченні використана попередня інформація, що й становить змістовий зв’язок між. його частинами (реченнями, абзацами). Мовні засоби тексту, що виступають для зв’язку,— узгодження форм часу і способу дієслів, займенники, синоніми, сполучники тощо.
Залежно від комунікативного спрямування та інформативної мети висловлювання речення поділяють на дві основні частини: дане (тема, відоме) і нове (рема, повідомлюване).
Дане — частина речення, яка містить відому інформацію і зумовлена ситуацією спілкування.
Нове — частина речення, що містить основний зміст висловлювання, те нове, що повідомляється.
Розподіл речення на дане і нове (актуальне членування) не має прямого зв’язку з поділом його на члени речення: до нового можуть входити підмет і другорядні члени речення. Речень без нового немає, а без даного є, тобто все речення може бути новим. Наприклад, у тексті «Я впізнаю Ті. Вона пливе, чиста і біла, спрагла неземних розкошів, прозора і легка...» (М. Коцюбинський) перше речення становить лише нове, а в другому з’являється дане (вона), остання інформація (пливе, чиста і біла, спрагла неземних розкошів, прозора і легка) належить до нового.
У кожному тексті є основна думка, те головне, заради чого створюють текст. Думка в тексті розвивається.
Те, про що говориться в тексті, називають темою. Вона найчастіше відображена у заголовку. Тема — ознака будь-якого тексту. Крім того, тема може членуватися па підтеми (мікротоми).
Частиною тексту, в якій розкривається зміст підтеми (мікротоми), є абзац. Речення, охоплені абзацом, як правило, тісно пов’язані і складають складне синтаксичне ціле (ССЦ). Але ССЦ не слід змішувати з абзацом. Так, у діалогічному мовленні в окремий абзац виділяють слова кожного зі співрозмовників. Отже, абзац — це стилістико-композиційна мовна одиниця, а ССЦ — структурно-семантична.
Рубрикація — це членування тексту на складові частини, графічне відокремлення однієї частини від іншої, а також використання заголовків, нумерації та ін. Часто використовується в офіційно-діловому стилі. Рубрикація є зовнішнім вираженням композиційної будови ділового папера. Ступінь Складності рубрикації залежить від обсягу, тематики, призначення документа. Найпростіша рубрикація — поділ па абзаци.
Абзац — це відступ у правому початковому рядку, яким починається виклад нової думки у тексті, а також фрагмент тексту між двома такими відступами. На письмі абзац виділяється відступом вправо. Перші речення абзацу вимовляються з більшою силою голосу. Між абзацами паузи довші, ніж між реченнями в середині абзацу.
Типовий абзац має три частини: зачин (формулюється мета абзацу, тобто повідомляється, про що йтиме мова); фраза (міститься основна інформація абзацу); коментарі (підбивається підсумок того, про що говорилося в абзаці).
Вважається, що середня довжина абзацу — це 4-6 речень. Проте в текстах документів бувають абзаци, що складаються з одного речення. Однак якою б не була його довжина, слід пам’ятати, що це внутрішньо замкнене смислове ціле.
2. Лінгвістичне спостереження
• Прочитайте текст І. Яку систему рубрикації використано в ньому?
• Обґрунтуйте належність поданого тексту до складного синтаксичного цілого.
Текст І
Людина — це відкрита саморегулювальна система, що існує на основі взаємодії із зовнішнім середовищем, обмінюючись із ним речовинами, енергією та інформацією.
Людина — представник білково-нуклеїнової форми життя, і їй притаманні всі загальні властивості життя:
• (само)організація — цілеспрямованість, тобто внутрішня впорядкованість, взаємодія елементів, що забезпечує цілісність системи, робить її більшою за суму складових частин;
• регуляція — цілеспрямована зміна стану системи завдяки прямим і зворотним зв’язкам;
• адаптація — відповідність організації та поведінки системи умовам її функціонування і розвитку в навколишньому середовищі;
• неперервність життя, що забезпечують генетичні механізми збереження і передавання спадкової інформації (За матеріалами інтернет видань).
• Порівняйте текст II із текстом І. Як змінилася будова речень? Обґрунтуйте членування тексту па абзаци.
• Який із двох текстів легший для сприймання і запам’ятовування? Відповідь обґрунтуйте.
Текст II
Людина — це відкрита саморегулювальна система, що існує на основі взаємодії з зовнішнім середовищем, обмінюючись із ним речовинами, енергією та інформацією. Як представникові білково-нуклеїнової форми життя, людині притаманні самоорганізація, регуляція, адаптація, неперервність життя.
Самоорганізація — це цілеспрямованість, тобто внутрішня впорядкованість, взаємодія елементів, що забезпечує цілісність системи, робить її більшою за суму складових частин. Регуляція — це цілеспрямована зміна стану системи завдяки прямим і зворотним зв’язкам. Адаптація — це відповідність організації та поведінки системи умовам її функціонування і розвитку в навколишньому середовищі. Неперервність життя забезпечують генетичні механізми збереження і передавання спадкової інформації.
• Випишіть із тексту терміни та їх визначення. До якої наукової галузі вони належать?
3. Підготовка до ЗНО
Перегляньте відео (Обов'язково)



Комментариев нет:

Отправить комментарий