19.03.2020 Українська мова
Тема: РМ. Риторика як наука й мистецтво: наука про переконливе, впливове, ефективне мовлення. Риторичні вимоги до мовця. Імідж оратора. Професійний імідж
Підручник: Українська мова 11
1. Теретичний матеріал
Феофан Прокопович вважав, що риторика охоплює всі
предмети, які цікавлять людину. Найперший підручник риторики російською мовою написав
випускник Києво-Могилянської академії Михайло Ломоносов.
Тема: РМ. Риторика як наука й мистецтво: наука про переконливе, впливове, ефективне мовлення. Риторичні вимоги до мовця. Імідж оратора. Професійний імідж
Підручник: Українська мова 11
1. Теретичний матеріал
Риторику можна визначити як науку, і як мистецтво.
Головне завдання риторики – переконати
слухачів у чомусь за допомогою слова.
Мовою, що має переконувати . називав риторику
давньоримський оратор – Цицерон.
Риторика – це наука про способи
переконання та впливу на аудиторію з урахуванням її особливостей.
Вона вивчає методику творення тексту, визначає
його структуру.
Риторика як мистецтво передбачає вміння добре
говорити, грамотно будувати висловлювання й уживати слова. Це зумовлює зв'язок
риторики з стилістикою, орфоепією, синтаксисом.
Ораторське мистецтво – це уміння
говорити красиво, прикрашати свою мову.
Цю особливість мистецтва слова відображає одна з
його назв – «красномовство».
Мистецтво
красномовства було добре відоме у Стародавньому Єгипті, Індії та Китаї, але батьківщиною
риторики вважають Стародавню Грецію. Видатними ораторами були Сократ,
Платон, Арістотель, Демосфен, Цицерон (106 – 42 рр. до н.е.), якого вважають
батьком риторики.
Найпершу промову Цицерон проголосив у 25 років, останню –
на 63-му році життя (у рік смерті). Усього виголосив понад 100 промов, тексти
57 з них збереглися до нашого часу.
Найвідомішими ораторами Київської Русі були перший
Київський митрополит Іларіон та Кирило Туровський (обидва жили в ХІ
ст.).
У ХVII-XVIII ст. курс риторики викладався у Києво-Могилянській академії, яка,
будучи глибоко національним навчальним закладом, орієнтувалася на
найпрогресивніші здобутки кращих європейських університетів. До наших днів
дійшли описи 183 підручників риторики, 127 з яких було складено в академії. Ім’я
академії прославили такі видатні
ритори, як Григорій Сковорода, Феофан Прокопович, Михайло Ломоносов.
Ø Від чого залежить наш успіх, кар’єра?
Від уміння говорити нерідко залежить успіх, авторитет кар'єра. Це
називається професійним іміджем. Для
того щоб навчитися добре, змістовно говорити, необхідно збагачувати свої знання
й досвід, удосконалювати професійну освіту, усебічно розвиватися. Уміння
говорити завжди розвивається одночасно з розширенням культурного та
професійного світогляду. Ми повинні
завжди пам’ятати одне, що людина створює свій імідж протягом усього життя, а
втратити його дуже легко.
2.Ситуативні вправи
Прочитайте запропоновані
ситуації. Поміркуйте, чи матимуть відповідні виступи успіх. Проаналізуйте
причини невдач промовців та визначте, яких помилок вони припустилися.
Ситуація 1. Лектор виходить на трибуну.
Головуючий називає його прізвище, не згадуючи при цьому ні про його діяльність,
ні про місце роботи, ні про тему лекції. Лектор відразу ж починає з самої суті
справи. Ви слухаєте його і з окремих уривчастих зауважень силкуєтеся зрозуміти,
хто він і звідки; чи те, про що він говорить, пов'язане з його професійною
діяльністю, чи це просто його захоплення; скільки часу він працює над цією
проблемою.
Ситуація 2. З'явився лектор - поважний,
самовпевнений. Довго nopпався в портфелі, дістав купу
паперів, не поспішаючи розклав їх на кафедрі, поправив окуляри і почав читати.
Його монотонний голос бринів рівномірно, повільно, заколисливо. У залі запала
нудьга, байдужість.
Ситуація 3. У переповненому залі розпочалася
лекція. Раптом із задніх рядів озвалося кілька чоловіків: «Голосніше! Нічого
не чути!» Лектор знітився. Почав було говорити голосніше, але через кілька
хвилин його голос знову стишився, і знову зауваження із залу. Промовець ще раз
підвищив голос, але цього разу лише на якусь хвилю. Слухачі в останніх рядах
втратили до лекції інтерес і перестали просити лектора говорити голосніше.
3. Домашнє завдання
Скласти міні-твір на одну
з тем, розкриваючи основну думку висловлювання:
1.Усе ораторське мистецтво
полягає в тому, щоб бути пристрасним (Г.Мірабо).
2.Форма, у яку одягнені
думки оратора, збуджує увагу й захоплення натовпу (Ф.Честерфілд).
3.Оратор, достойний уваги, -
це той, хто користується словами для думки, а думкою для істини й
доброчинності (Ф.Фенелон).
Підготовка до ЗНО. Перегляньте відео
Комментариев нет:
Отправить комментарий