30.03.2020 Українська мова
Тема: Синтаксичні конструкції з формою на -но, -то
Підручник: Українська мова 11 клас
1. Теретичний матеріал
1. Виконайте вправу 291 ст. 86. Поясніть яку синтаксичну роль відіграють безособові дієслова.
2. вправа 293, ст.86. Прочитайте уривок з народної пісні. Знайдіть у ньому дієслівні форми на -но, -то. З якою метою їх використано.
3. Вправа 295, ст.87. Відредагуйте та запишіть речення.
3.Тренувальні вправи.
Тема: Синтаксичні конструкції з формою на -но, -то
Підручник: Українська мова 11 клас
1. Теретичний матеріал
Людина
починається з душі. Її красу формує світле слово... Л. Коваленко.
В українській мові вони набули
широкого вжитку. Приклад: “Поснулим душам велено хропти:
кого улещено дарами, кого утоплено в
крові”. Л. Костенко.
Запам’ятаймо: форми на -но, -то не
вживаємо тоді, коли логічно відсутній діяч.
Діти збирали ромашки, якими
встелено луг. – !Діти збирали ромашки, які встелили луг. У таких випадках керуємося тим, що луг
ніхто не застеляв ромашками.
Грубим порушенням є введення у
таке речення діяча у формі іменника або займенника в орудному відмінку.
Приклади: Іспит складено студентом. – !Студент склав іспит.
Нами проаналізовано творчість
І. Франка. – !Ми проаналізували творчість І. Франка.
Дієслівні форми на -но, -то незмінні,
не мають закінчення, тому речення з ними безпідметові, тобто без діяча.
Такі двокомпонентні пасивні
конструкції: Відповідальність покладається на вчителя, Питання
розглядаються на зборах замінюємо дієслівними формами на -но, -то:!Відповідальність
покладено на вчителя, !Питання розглянуто на зборах.
Не властиві українській мові й
три- та двокомпонентні конструкції, до складу яких уходить предикативний
пасивний дієприкметник доконаного виду. Приклад: Учнівські твори
написані на уроці. Ці фрази вимовлені тихо. Картина була підписана автором.
Картина була підписана.
Звернімо увагу: у всіх цих
реченнях функцію присудка виконують пасивні дієприкметники (написані,
вимовлені, підписана), тому вони звучать не по-українськи.
Пасивні дієприкметники в українській мові вживаємо лише у ролі означення.
Правильно так: Твори, які
написали учні на уроці. Ці фрази вимовлено тихо. Картина, яку підписав автор.
Картину підписано.
Зазвичай форму на -но, -то вживають
без допоміжного дієслова було, бо воно є зайвим і порушує
стрункість тексту: Завдання було виконано – !завдання
виконано. Твір було прочитано – !твір прочитано.
Отож, щоб надати текстові
природного українського звучання, замінюємо пасивні конструкції активними
дієслівними формами на -но, -то.
2. Робота з підручником 1. Виконайте вправу 291 ст. 86. Поясніть яку синтаксичну роль відіграють безособові дієслова.
2. вправа 293, ст.86. Прочитайте уривок з народної пісні. Знайдіть у ньому дієслівні форми на -но, -то. З якою метою їх використано.
3. Вправа 295, ст.87. Відредагуйте та запишіть речення.
3.Тренувальні вправи.
Завдання: від поданих дієслів утворити
пасивні дієприкметники, а від дієприкметників — безособові дієслівні форми на -
но, - то.
Зразок. Зорати — зораний — зорано.
Вивчити, закрити, перечитати, визнати, виписати, виявити, відправити, подарувати, вишити, обговорити, спекти.
Зразок. Зорати — зораний — зорано.
Вивчити, закрити, перечитати, визнати, виписати, виявити, відправити, подарувати, вишити, обговорити, спекти.
* Від
поданих дієприкметників утворити безособові форми на –но, -то. В кожному зі
слів визначити орфограму. Дві-три утворених форми увести до самостійно
складених речень.
Намальований, принесений, припасований, прикрашений, приклеєний.
Домашнє завдання. опрацювати §25, ст.86-87.
*
Переписати, пасивні дієприкметники
замінюючи на безособові форми на –но, -то.
У записаних реченнях підкреслити граматичні основи.
А дорога сповнена чудес. (А.Малишко.) І хуртовиною
розкидана отара. (М.Старицький.) А у піску
загублені сліди. (Д.Кремінь.) Розлита блакить по снігах. (М.Самійленко.)
В співи дні мої повиті. (В.Сосюра.) На жовтих стернищах розсипана солома.
(Є.Гуцало.) Та в мене вишитий рукав полатаний сім раз. (А.Малишко.)
Комментариев нет:
Отправить комментарий