среда, 1 апреля 2020 г.

92 ел. 30.03.

30.03.2020    Українська література
Тема: Життєвий і творчий шлях Богдана-Ігоря Антонича. Аполітичність, наскрізна життєствердність, метафоричність і міфологізм у поезіях «Зелена Євангелія», «Різдво» («Коляда» – оглядово).
ТЛ: міфологізм, асоціативність.
Підручник: Українська література 11 клас
1. Новий навчальний матеріал
Б.-І.Антонич… Доля відвела йому всього 28 років життя, але навіть за цей короткий час він устиг видати 6 прекрасних збірок, неповторних поетичних творів і стати одним із найвідоміших літераторів ХХ століття. То ж сьогодні ми з вами не тільки ознайомимось з життєвим і творчим шляхом Б.-І.Антонича, а й спробуємо осягнути «сонцехвальну» поезію цього оригінального майстра слова, який відчував себе невідʼємною часткою природи. І мені дуже хотілося б, щоб це чуття передалося й вам.
Є куточок в найвіддаленішій частині України — Лемківщина. Ця багатостраждальна західноукраїнська земля, віками переслідувана і принижена, подарувала хлопчика, якому судилася доля стати поетом — це Богдан-Ігор Антонич. Сталося це 5 жовтня 1909 року в с.Новиця Горлицького повіту на Лемківщині (нині — територія Польщі) у родині священика. Два імені йому дали згідно з греко-католицькою церковною традицією. Справжнє прізвище батька було Кіт, яке родина змінила перед народженням єдиного сина. У дитинстві був хворобливим хлопцем, мав меланхолійну та мрійливу вдачу. На нього особливий вплив мала дівчина-нянька, що знала багато казок і легенд, співала йому колискові й читала напамʼять вірші Т.Г.Шевченка.
Початкову освіту хлопець отримав удома, бо мав слабке здоров’я, потім навчався в єдиній у тому краї польській Сяноцькій гімназії, до речі, українських там взагалі не було.
Перші вірші Антонич почав писати ще в дитинстві польською мовою, а під час навчання у Львівському університеті — вже українською, яку вивчив  самотужки, дивуючи своїми знаннями сучасникiв.
Антонич-гімназист захоплювався музикою, добре грав на скрипці, виступав на шкільних концертах і навіть сам складав мелодії. Також він чудово малював, знав і розумів образотворче мистецтво.
Рання смерть обірвала життя великого поета. Немов метеорит, сяйнуло воно на літературному небозводі, залишивши на ньому слід. Помер Антонич на двадцять восьмому році життя 6 липня 1937 р. у Львівській лікарні. Після перенесеного апендициту та наступного запалення легенів перевтомлене довгою і високою гарячкою серце не витримало. Мав на той час високий літературний авторитет. Був автором трьох поетичних книг — «Привітання життя»(1931), «Три перстені»(1934), «Книга Лева»(1936). Підготовлені ним до друку дві збірки «Зелена євангелія» і «Ротації» побачили світ по смерті, у 1938 році.  Поет похований на Янівському цвинтарі у Львові. На його могилі стоїть скульптура відомої майстрині Феодосії Бриж.
2. Робота з підручником.
1. Прочитайте життєпис Б.-І. Антонича. Випишіть у зошит матеріал з теорії літератури. ст. 134 - 136.
3. Опрацювання поезій "Зелена Євангелія", "Різдво".
Підручник ст. 137.
Прочитайте поезію . Виконайте завдання.
Зелена Євангелія
Весна — неначе карусель, на каруселі білі коні.
Гірське село в садах морель, і місяць, мов тюльпан, червоний.
Стіл ясеновий, на столі слов’янський дзбан, у дзбані сонце. Ти поклоняйся лиш землі, землі стобарвній, наче сон цей!
1934
Виявляємо літературну компетентність
1. Яке враження справила на вас поезія Б . -І . Антонича? Які почуття вона викликала? Можливо, у вас виникли запитання? Обговоріть їх з однокласниками, вашими вчителями .
2. Як ви зрозуміли назву поезії? Які асоціації вона викликає? Поміркуйте, яку роль у розумінні змісту твору вона відіграє . У яких зорових образах ця назва розкривається?
3. Об'єднайтеся в малі групи, висуньте гіпотези, обґрунтуйте їх і презентуйте класу.
■ Чому поет порівнює весну з каруселлю?
■ Які реалії можуть бути приховані за образом «білих коней»?
■ Чому в поезії «Зелена Євангелія» названо багато кольорів, але немає зеленого?
■ Чому поет добирає до слова «дзбан» епітет «слов'янський»?
■ Як ви зрозуміли образ «у дзбані сонце»?
■ Чому поезія завершується образом сну?
Домашнє завдання: Вивчіть напам'ять одну із поезій Б.-І. Антонича (на вибір).


Комментариев нет:

Отправить комментарий