14.04.2020
Українська мова
Тема: Аргументи й докази
ПОНЯТТЯ ПРО АРГУМЕНТАЦІЮ.
СТРУКТУРА АРГУМЕНТАЦІЇ
У суперечці пропонент висуває
певну аргументацію. У найбільш широкому розумінні термін «аргументація» можна
визначити як процес обґрунтування людиною певного положення (твердження,
гіпотези, концепції) з метою переконання в його істинності, слушності.
Обґрунтування може
здійснюватися різними способами.
По-перше, положення можуть бути
обґрунтовані шляхом безпосереднього звернення до дійсності (експеримент,
спостереження тощо). Така аргументація називається емпіричною. Саме такий
спосіб обґрунтування дуже часто застосовується у природничих науках.
По-друге, обґрунтування може
здійснюватися за допомогою вже відомих положень (аргументів) шляхом побудови
певних міркувань (доказів). У цьому випадку людина також певним чином
звертається до дійсності, але вже не безпосередньо, а опосередковано. Така
аргументація називається теоретичною.
Різниця між емпіричною та
теоретичною аргументацією є відносною. Досить часто в реальних процесах
комунікації зустрічаються аргументації, в яких поєднується і звернення до
досвіду, певних емпірічних даних, і теоретичні міркування.
У структурі аргументації
розрізняють тезу та аргументи.
Теза — це положення, яке необхідно обґрунтувати.
Аргументи — це твердження, за допомогою яких обґрунтовується теза.
Класичним прикладом
аргументації може стати вислів, відомий ще з часів середньовіччя: «Усі люди
смертні. Сократ — людина. Отже, Сократ є смертним». Перші два висловлювання, що
складають цю аргументацію, будуть аргументами, а третє — тезою.
У цьому прикладі неважко було
знайти аргументи і тезу, тому що аргументація була представлена, по-перше, у
повному вигляді, по-друге, невеликим текстом.
Запам’ятайте правило: якщо ви
хочете зрозуміти співрозмовника, розкритикувати його точку зору, виявити
помилки, побудувати обґрунтоване спростування його позиції, перш за все, треба
відновити аргументацію супротивника у повному вигляді, тобто з’ясувати аргументи
і тезу.
3.Прочитайте текст,
знайдіть тезу й аргументи, зробіть власні висновки, перевірте їх.
Одного разу до Сократа прийшов
молодий чоловік за порадою. Його цікавило питання: «Чи слід йому вже
одружуватися?». Сократ подивився на нього і відповів: «Одружишся ти чи не
одружишся, все одно каятимешся!» Довго розмірковував молодий чоловік, щоб
з’ясувати, що мав на увазі Сократ. Спробуємо разом із ним відновити
аргументацію давньогрецького філософа у повному вигляді, тобто з’ясуємо усі
його аргументи і тезу.
Але перш ніж ви приступите до
роботи, запам’ятайте: не намагайтеся, наводити свої власні думки щодо
одруження. Пам’ятайте, нас цікавить лише точка зору Сократа.
Домашнє завдання:
Дайте відповіді на запитання.
· Якими правилами ведення суперечки повинен володіти оратор?
· Як індивідуальні особливості мовця впливають на якість виступу?
· Як необхідно добирати аргументи? Охарактеризуйте їх типи.
Комментариев нет:
Отправить комментарий