17.04.2020 Українська мова
Тема: Мистецтво відповідати на запитання
Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи за темою: Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Практична
риторика
Тема: Мистецтво відповідати на запитання
1.
Мистецтво відповідати на запитання
Відповідати
на запитання впевнено, спокійно й чітко — це мистецтво. Треба пам’ятати, що
саме відповіді на запитання характеризують вас як особистість.
Запитання бувають різних видів.
1.
Закриті й відкриті. Закриті запитання
передбачають два варіанти відповіді: «так» і «ні»:
— Ви
перевірили достовірність цих даних?
—
Ні.
— А
ви плануєте це зробити?
—
Так.
Відкриті
запитання мають на меті з’ясувати щось нове про події, явища, предмети:
—
Коли ви плануєте перевірити достовірність даних?
— 25
серпня.
Закритими
запитаннями іноді заганяють опонента в «пастку», бо йому доводиться вибирати
тільки так або ні, хоча не завжди відповідь може бути однозначною (так,
але...).
2.
Прості та складні. Складні
запитання, на відміну від простих, вимагають не менше двох відповідей:
— Де
ви плануєте перевірити достовірність даних і чому саме там?
—
Перевірку проведемо в Державному архіві, бо тільки в ньому зберігаються
оригінали документів, які нам потрібні для справи.
Складні
запитання можуть заплутати людину під час дискусії, тому краще використовувати
прості.
3.
Коректні й некоректні.
Некоректними називають запитання, за основу яких узято помилкові судження.
Некоректні запитання збивають людину з пантелику, примушують її
виправдовуватися, заганяють у неочікувану ситуацію, чинять психологічний тиск.
Наприклад, запитання до дівчини: Через які проблеми ти часто сваришся з
ровесниками? — некоректне, бо треба спочатку з’ясувати, чи взагалі вона
свариться зі своїми ровесниками, а якщо так, то наскільки часто.
4.
Нейтральні, доброзичливі та провокаційні. На нейтральні й доброзичливі запитання треба
відповідати спокійно й не дратуватися, якщо вони сформульовані неточно або
неграмотно. Іноді запитання ставлять не для того, щоб з’ясувати суть справи, а
щоб поставити опонента в складне становище, висловити недовіру до його
аргументів, показати свою незгоду з його позицією, тобто здобути перемогу над
супротивником. Відповідаючи на провокаційні запитання, треба виявити їхню суть,
викрити позицію опонента й дати відкритий бій.
Відповіді
бувають правильними й неправильними, позитивними й негативними, короткими й
розгорнутими.
Позитивними
називають відповіді, у яких мовець прагне з’ясувати істину. Якщо ж відчувається
відмова відповідати на запитання, то така відповідь — негативна. Мотивом для
відмови може бути недостатня компетентність із порушених проблем, слабкі знання
з обговорюваного предмета. Отже, негативна відповідь визначає слабкі сторони
опонента.
Короткі
відповіді зазвичай висловлюють одним-двома словами, наприклад:
— Ви
бачили свого брата вранці?
—
Бачив.
—
Біля трамвайної зупинки?
—
Так.
—
Він говорив по телефону?
—
Так.
—
Про що він говорив?
— Не
знаю.
—
Вине чули?
— Не
чув.
Навряд
чи обговорення якоїсь проблеми буде продуктивним, якщо використовувати короткі
відповіді. А розгорнуті й аргументовані відповіді мають велику силу переконання
в публічних суперечках.
Відповідаючи
на запитання, дотримуйтеся таких порад:
•
намагайтеся чітко відповідати на поставлене запитання;
• ніколи
не кажіть нічого зайвого, бо цим обов’язково скористається ваш опонент;
•
навчіться визначати пріоритети у своїх відповідях: починайте з головних подій,
найбільш переконливих фактів, щоб аудиторія не втратила до вас інтересу, а
потім переходьте до другорядних;
•
щоб ваші відповіді були чітко організованими, використовуйте вставні слова: по-
перше, по-друге, по-третє;
•
подякуйте опонентові за цікаве запитання й тільки після цього переходьте безпосередньо
до відповіді;
•
щоб завоювати прихильність опонента чи аудиторії, використовуйте такі конструкції:
«Порушена вами проблема хвилює багатьох із нас...», «Розумію ваші почуття!
Зізнаюся, я відчував те саме, поки не усвідомив...», «Мені хотілося б
поділитися з вами своїм відкриттям...»;
•
якщо ви не готові зразу дати відповідь, скористайтеся переадресацією його опонентові
або аудиторії: «Цікаве запитання! А як би ви самі на нього відповіли?»,
«Можливо, хтось із присутніх хотів би висловитися щодо цього запитання?»;
•
якщо ви відчуваєте, що не можете дати відповідь на запитання, не намагайтеся
«викручуватися» із неприємної ситуації, краще скажіть, що ви не готові зараз
відповісти й зробите це наступного разу.
У
спілкуванні оратор повинен суворо дотримуватися основного принципу: відповідати
на запитання лише тоді, коли повністю зрозуміла його суть і він знає правильну
відповідь. Інакше можна потрапити в неприємну й навіть анекдотичну ситуацію,
подібну до описаної нижче.
Один
студент задля жарту ставив запитання: «Що таке “нофелет”?» — усім приїжджим
лекторам. Боячись осоромитися перед аудиторією, кожен намагався відповісти на
поставлене запитання по-своєму. Лектор-міжнародник пояснював, що це назва нової
незалежної держави на півдні Африки; ботанік говорив про рослину, що росте в
середній смузі нашої країни;лікар уважав, що це новий препарат. Ніхто навіть не
здогадувався, що це всім відоме слово «телефон», яке студент-жартівник прочитав
навпаки, справа наліво.
У
полеміці дуже цінується дотепна відповідь. Часто зі скрутного становища
допомагає вийти винахідливість оратора: уміння зорієнтуватися в ситуації,
знайти найбільш точні слова, швидкість реакції.
2. Потренуйтеся читати чистомовки, чітко їх
артикулюючи.
·
Брехач
·
Брехач бреше, бреше не
вперше...
·
Розбрехався брехач.
Брехач як деркач:
·
Деркач дерчить, і
брехач не мовчить.
·
В альтанці
·
Зацінькала синиця —
цікава витівниця:
·
Це горобці в альтанці
танцюють вранці танці.
·
Ой, гуць-гуці! Штанці
куці!
·
Куці штанці у горобців!
Комментариев нет:
Отправить комментарий